Sikeres CEPS ülés
Budapesten
Az idén júniusban Budapesten tartotta évi
rendes közgyűlését az Európai Szeszesitalgyártók Szövetsége (CEPS). Az esemény
azért is különleges és a Magyarország számára megtisztelő, mert a szövetség
először tartotta összejövetelét a régióban. A rendkívül sikeres esemény
alkalmából beszélgettünk
Jamie
Fortescue-val
a CEPS igazgatójával és
Nagy Andrással,
a konferencia szervezését magára vállaló Magyar Szeszipari Szövetség és
Terméktanács igazgatójával az iparágat foglalkoztató kérdésekről, így az
alkoholértékesítésre vonatkozó szabályok szigorításáról.
– Nem tartom életszerűnek azt a magyar
elképzelést, amely 18-ról 21 évre emelné és ehhez az életkorhoz kötné a legális
alkoholvásárlást – mondta
Jamie Fortescue,
az Európai Szeszesitalgyártók Szövetségének (CEPS) igazgatója. Emlékeztetett rá,
hogy például ugyan az Egyesült Államokban valóban 21 évnél húzták meg a
korhatárt, de ott ez a nagykorúság „ideje” is, másrészt néhány uniós országban –
Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában – például a sörfogyasztás- és
vásárlás 16 éves kor felett engedélyezett.
– A CEPS ezért nem támogatja ezt az
elképzelést, de nem is az a célunk, hogy Magyarországon vagy bárhol máshol az
unióban a korhatárok csökkentését érjük el. Célunk, hogy a korhatárokat,
amelyeket ésszerűen határoznak meg, mindig és mindenhol betartsák, mert
valójában ennek hiánya a probléma. Ezt az ipar maga nem tudja megoldani, mert ez
a kereskedelem és a vendéglátás dolga, de segíteni tud – mondta az igazgató. Ezt
a munkát itthon a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT)
végzi, amelynek célja 2010-re a CEPS chartában foglaltak hazai megvalósítása,
amelyek között kiemelt helyen szerepel a korhatár alatti fogyasztás
megakadályozása.
Jamie Fortescue
az alkoholra rakodó adóról is kifejtette véleményét, elmondta, hogy nem
feltétlenül ott tapasztalhatók a legnagyobb problémák, ahol magas az
adótartalom. A skandináv országokban sem oldja meg az adók mértéke a helytelen,
illetve túlzott fogyasztás problémáját – többek között ez is bizonyítja, hogy
adóemeléssel nem lehet egészségügyi problémákat kezelni. Másrészt tapasztalata
szerint azokban az új tagországokban, ahol alacsony, vagy viszonylag alacsony
volt az adótartalom, de megemelték, tovább nőtt a feketegazdaság aránya.
– Felismertük, hogy a tiltás nem működik,
a problémát mindig a helytelen fogyasztás okozza. Nem iparágunk termékeivel,
hanem azok helytelen, ha úgy tetszik, „használatával” van a baj. Ezért minden
olyan programot, amely a helyes fogyasztásra ösztönöz, vagy azt népszerűsíti,
támogatunk – hangsúlyozta Jamie Fortescue.
Ez marketingmunkát
is feltételez, de az alkoholreklám mindig kényes kérdés. A fogyasztásra irányuló
tevékenységet könnyebben kezeli a törvénykezés, az alkoholreklámokra vonatkozó
jogszabályok viszont egyre szigorodnak. Azokat azonban nem betiltani kell, mert
az nem hozna megoldást. Azok ésszerű kezelésre minden tagállamban kódexet kell
alkotni – mondta a CEPS igazgatója. Hozzátette, a reklámok megtervezésénél
ügyelni kell arra – és azt ellenőrizni is kell –, hogy azok ne kiskorúaknak
szóljanak, ne kötődjenek a szexualitáshoz, ne sugallják, hogy az
alkoholfogyasztás miatt a fogyasztó magabiztosabb, sikeresebb lesz. Legyenek meg
azok a kritériumok, amelyek nem szerepelhetnek egyetlen alkoholreklámban sem, és
azokat a kritériumokat minden tagországban tartsák be.
– A reklámok tiltása azért is
értelmetlen, mert például Svédországban teljesen tilos, Franciaországban a
televízióban tilos az alkohol reklám, a fogyasztásra ezek a tiltások még
sincsenek semmilyen hatással. A márkaválasztásra igen, de azt sem szabad
elfelejteni, hogy a reklámok elkészítése és sugárzása állami bevételeket is
generál az utánuk fizetett adók miatt. Ráadásul Európában az emberek több mint
kilencven százaléka helyesen, kultúráltan és mértékkel fogyaszt alkoholt –
mondta Jamie
Fortescue.
Az MSZSZT
igazgatója ismertette, hogy a tanácskozáson a kormányzati elfoglaltsága miatt
távol levő Gráf József földművelésügyi minisztert a tárca képviseletében
helyettesítő Harcz Zoltán
a magyar mezőgazdaság helyzetéről, beleértve a szeszipart is, adott
tájékoztatást. Ezután Frank Odzuk, a Zwack Unicum Nyrt. vezérigazgatója tartott
előadást a szeszesital ágazatról külön kitérve a pálinkára és az unicumra. Őt
követte Balás Péter Brüsszelből, aki a DG Trade helyettes vezetőjeként a WTO
tárgyalások jelenlegi állásáról és annak körülményeiről beszélt. Pieter De
Coninck a DG SANCO munkatársa az „Alcohol and Heath Forum” munkáját ismertette.
Markus Klingler (DG Agri) számolt be az új 110/2008-as rendelet aktuális
kérdéseiről, kiemelve, hogy a lekerekítés gyümölcspárlatokra vonatkozó mértéke
várhatóan 10 mg lesz, és hogy bár a DG Agri lezárta a szeszesital szabályozást,
de a DG SANCO német nyomásra továbbra is csökkenteni szeretné a cián-hidrogén
tartalmat, mert a 7 mg-ot magasnak tartják. (A németek javaslata 1 mg, aminek
elfogadása, pl. a szatmári szilvapálinka „végét jelentené”.) Érdekes
megjegyzésként megemlítette, hogy a jelenlegi gyakorlattal ellentétben, a
Bizottság a rendeletben megjelenő eredetvédett szeszesitalok számát nem növelni,
hanem csökkenteni szeretné.
– A konferenciát követően tartottuk a
CEPS chartájához kapcsolódó szemináriumot, ahol Fazekas Ildikó, az Önszabályozó
Reklám Testület főtitkára beszámolt tevékenységükről, az
MSZSZT-vel
való együttműködésről. A szövetség képviseletében tájékoztatást adtam a
„Minőséget mértékkel” mondatunk (szlogenünk) létrehozásáról, illetve
használatáról. Az ülésen ugyancsak előadás hangzott el a
Kultúrált Alkoholfogyasztásért Egyesület tevékenységéről,
ide kapcsolódó munkájukról beszámoltak a lengyel, a cseh és a bolgár kollégák
is. A tanácskozáson megvitattuk azt is, hogy a kultúrált alkoholfogyasztást
elősegítő és 2010-ig elérendő vállalásokat, hogyan fogják a nemzeti szervezetek
tagjai teljesíteni. Az a tanácskozáson is kiderült, hogy e területen mi nagyon
sokat tettünk és Magyarországot pozitív példaként emlegetik – mondta az
MSZSZT
igazgatója.
– Az eseménysorozat, amelynek
megszervezéséért a CEPS vezetősége többször is köszönetet mondott, számunkra is
nagyon hasznos volt, tagjaink közvetlenül is megismerkedhettek az európai
szövetség irányítóival. És tisztába kerülhettek azokkal az erőfeszítésekkel,
amelyeket a CEPS tesz a szeszesital ágazat pozíciójának megőrzéséért és a
kultúrált alkoholfogyasztás növeléséért – összegezte
Nagy András.